“Scholieren vinden de overheid een beetje eng”

Gepubliceerd

  • GreenPot
    Leerlingen met hun Green Pot.
  • Leerlingen-krijgen-uitleg-over-Floriade
    Leerlingen krijgen uitleg over de Floriade.
  • Leerlingen-krijgen-uitleg-over-Vogeltrektelpost-Nieuwe-Natuur
    Leerlingen krijgen uitleg over de vogeltrektelpost Nieuwe Natuur.
  • vwo6-leerlingen-krijgen-uitleg-bij-Flevokust
    Leerlingen van VWO-6 krijgen uitleg over de Flevokust.
  • App-Bast
    Vier Technasiumleerlingen met de app Bast.

Een overheidsorganisatie en techniek, het lijkt geen voor de hand liggende combinatie. Het project ‘Talent kleurt Flevoland’ laat Hetty Klavers toch het verband zien.

In de prachtige Han Lammerskamer in het provinciehuis word ik ontvangen door Mary Haselager, hoofd van de afdeling Gebiedsprogramma’s en Europa, en Amanda Kause, projectleider. Het gesprek gaat over ‘Talent kleurt Flevoland’ dat eind januari officieel van start ging: maar liefst 500 technasium-leerlingen zijn aan de slag gegaan met tien actuele maatschappelijke vraagstukken van de provincie Flevoland.

Een provinciale overheidsorganisatie en techniek: een relatie die je niet zo snel zou leggen, maar die er wel degelijk is, zo blijkt al snel uit de enthousiaste toelichting. Al drie jaar doet de provincie mee aan de ‘meesterproef’ voor verschillende technasia. “Maar we merkten dat scholieren bijna niets weten van de provinciale organisatie en de overheid zelfs een beetje eng vinden. Een groot gebouw, abstracte onderwerpen. Daar wilden we iets aan doen”, vertelt Mary. In samenwerking met de vijf Flevolandse technasia is Amanda samen met programmamanagers aan de slag gegaan om aansprekende opdrachten te formuleren voor onderbouw én bovenbouw. Binnen de Gebiedsprogramma’s zijn diverse programma’s die daar heel geschikt voor zijn, zoals Lelystad Airport, Floriade, Flevokust, Nieuwe Natuur en Markermeer IJmeer. Een uitdaging voor de provincieambtenaren, maar een die met veel enthousiasme is opgepakt. “Het doet echt iets met ze, ze zijn trots op hun werk,” lacht Mary. Het is een mooi neveneffect bij de doelen: bèta-leerlingen laten kennismaken met Flevoland als ontwikkelgebied, talent helpen zich te ontwikkelen, en dat talent op termijn zoveel mogelijk behouden voor de Flevolandse arbeidsmarkt.

Dat de belangstelling zó groot zou zijn, hadden Mary en Amanda niet durven hopen. “Bij 500 leerlingen moesten we echt stoppen, meer kunnen we niet aan. Nog niet, tenminste. Maar gelukkig heeft de afdeling Infrastructuur net de toezegging gedaan om volgend schooljaar ook een aantal vraagstukken in te brengen. De behoefte aan goede opdrachten is groot”, zo laat Amanda weten. Tegelijkertijd bouwt de provincie met dit project een netwerk op, dat weer handig kan zijn bij het vinden van stageplaatsen, onderzoeksopdrachten en jong talent.” Volgens Mary is deze methodiek van Talent kleurt Flevoland niet alleen aan de provincie voorbehouden. “Wij juichen het zeer toe als andere organisaties en bedrijven dit ook gaan doen. Dus niet wachten tot leerlingen bij je komen met een vraag, maar proactief zelf maatschappelijke vraagstukken uit de praktijk aanbieden aan de technasia. En juist de mensen in het werkveld de leerlingen laten begeleiden, want zij zitten immers het dichtst op de inhoud. Zo kleuren we samen Talent kleurt Flevoland in.”

Is dit techniek? Niet als je een beeld voor ogen hebt van blauwe overalls en grote machines, een imago dat trouwens allang niet meer past bij wat techniek in deze tijd is. Wél als je je realiseert dat de voedingsbodem voor wetenschap en technologie, en dus ook techniek, ligt in onderzoekend en ontwerpend leren: creatief denken, probleemoplossend werken, samenwerken en meer 21e-eeuwse vaardigheden die nodig zijn voor de beroepen van de toekomst. Op de Flevolandse technasia is dat al met succes ingevoerd, en ik vind het geweldig dat inmiddels ook het Flevolandse basisonderwijs de stap heeft gezet naar onderzoekend en ontwerpend leren. Mijn droom hierbij: opdrachten waarbij leerlingen dwars door de verschillende types onderwijs met elkaar samenwerken. Dat is tenslotte wat ze in de toekomst ook zullen doen. Hoe hun beroep er dan ook uitziet.

Als voorzitter van de Regieraad Techniek Flevoland wil Hetty Klavers weten wat er speelt in de regio. Ze wil daarom elke maand een informeel bezoek brengen aan een bedrijf, een school of een project waar techniek centraal staat.
Wilt u Hetty Klavers ontvangen? Neem dan contact op met RTF-coördinator Marion Wichard.

FacebookTwitterLinkedInWhatsAppEmailPrintShare