“Onderwijs moet geen projectfabriek worden.”

Gepubliceerd

  • cinnovate-1
  • cinnovate-2
  • cinnovate-3
    Werkbezoek aan Cinnovate in Almere. Elk idee dat digitaal wordt uitgewerkt, kan ter plaatse in werkende modellen worden omgezet.
  • cinnovate-4
    Werkbezoek aan Cinnovate in Almere. In het lab worden de nieuw ontwikkelde producten getest. Vlnr: Lukas de Koning, Sietse Dugour, Hetty Klavers en Sandra Migchielsen.
  • cinnovate-5
    Werkbezoek aan Cinnovate in Almere. Een ICT-bedrijf is tegenwoordig niet compleet zonder een informeel ingerichte ruimte voor de medewerkers, al dan niet met bar.
  • Werkbezoek Hetty Klavers aan Cinnovate in Almere-7
    Werkbezoek aan Cinnovate in Almere. De ontwikkelingen in de praktijk, met een zelfrijdende rolstoel die moet leren zien wat er niet is, zodat hij bijvoorbeeld niet van de trap valt. Sandra Migchielsen, Hetty Klavers en Sietse Dugour.

Cinnovate is van oorsprong een familiebedrijf en in 1988 opgericht door technisch ingenieur Rob Dugour. Hetty Klavers gaat op bezoek bij een van de eerste bedrijven in Almere.

Op de zevende verdieping van bedrijfsverzamelgebouw Places in Almere ontmoet ik Sietse Dugour, commercieel directeur van Cinnovate. Dit familiebedrijf ontwikkelt technologie voor de zorgsector, en het is dus niet vreemd dat Sandra Migchielsen zich bij het gesprek voegt. Zij is projectmanager van de Gezondheidsfabriek, en werkt nauw samen met Cinnovate bij de zoektocht naar technologische en sociale innovatie in de gezondheidszorg.

Waar ik als voorzitter van de Regieraad Techniek Flevoland benieuwd naar ben, is welke ervaringen Cinnovate heeft met studenten. Wat Cinnovate volgens Sietse bijzonder maakt, dat er de faciliteiten aanwezig zijn op locatie te ontwikkelen. Daarbij is de connectie met het onderwijs belangrijk: wetenschappelijk onderwijs, maar ook mbo- en hbo-studenten die meewerken aan ontwikkelingen en die testen. En die potentiële werknemers zijn, want vacatures zijn lastig in te vullen, dus Cinnovate haalt graag zijn medewerkers direct uit de schoolbanken.

Toch is Sietse niet onverdeeld positief over de onderwijsinstellingen, die soms –in zijn woorden- zijn ‘verworden’ tot projectfabrieken. Studenten van dezelfde opleiding moeten frequent projecten uitvoeren. Dat gebeurt in deeltaken, maar de student wordt uiteindelijk op het gezamenlijke resultaat afgerekend. Voor een werkgever is dat lastig, want dat zegt (te) weinig over de individuele capaciteiten.

Voor zijn tweede kritiekpunt kijkt Sietse nadrukkelijk ook naar het bedrijfsleven. De kennis van docenten loopt achter op de praktijk, en dat kán ook bijna niet anders, maar daardoor sluit het curriculum niet voldoende aan op de snelle ontwikkelingen in de technologie. Hij ziet het als taak van het bedrijfsleven om er structureel voor te zorgen dat de kennis binnen de scholen op peil blijft. Gelukkig weet ik dat er in Flevoland een initiatief is gestart waarbij bedrijven en scholen juist in de ICT die problematiek aanpakken, maar de opmerking van Sietse onderstreept nog eens de behoefte aan een platform waar onderwijs en bedrijfsleven techniekbreed elkaar ontmoeten.

Als we rondlopen door het bedrijf, ontmoet ik Qiong Wang. Als softwareontwikkelaar is ze dagelijks bezig met de vraag hoe je met behulp van techniek de kwaliteit van leven van kwetsbare mensen kunt verbeteren. Dat ik speciaal aan haar word voorgesteld, bevestigt het beeld dat de techniek nog steeds een wereld is die vooral gedomineerd wordt door mannen, terwijl er juist meer behoefte is aan vrouwen, zeker in het vakgebied waar Cinnovate zich beweegt. Dat Qiong een van de weinige technische vrouwen in het bedrijf is, ligt zeker niet aan Cinnovate : Sietse is juist groot voorstander van meer diversiteit: dat komt de sfeer, maar zeker ook het product ten goede.

Al met al is het voor Cinnovate niet eenvoudig om mensen met de juiste kwalificatie te vinden. Voor veel studenten is de gezondheidszorg niet direct een sexy sector, en lonkt Amsterdam. Investeren in het zelf opleiden van stagiaires uit eigen regio staat daarom hoog in het vaandel. En Sietse wil ook nog wel verder gaan: er ligt nog altijd een oud idee op de plank om met een omgebouwde bus de basisscholen in Almere langs te gaan om kinderen met allerlei leuke activiteiten te enthousiasmeren voor techniek. Ook dat idee neem ik graag mee naar de Regieraad!”

Als voorzitter van de Regieraad Techniek Flevoland wil Hetty Klavers weten wat er speelt in de regio. Ze wil daarom elke maand een informeel bezoek brengen aan een bedrijf, een school of een project waar techniek centraal staat.
Wilt u Hetty Klavers ontvangen? Neem dan contact op met RTF-coördinator Marion Wichard.

FacebookTwitterLinkedInWhatsAppEmailPrintShare